روزه‌داری توفیق اجباری برای ورزش دادن بدن


استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی معتقد است که روزه داری توفیق اجباری است برای کسانی که در طی سال فرصت ورزش کردن را ندارند.

دکتر فرشید طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روزه‌داری در تمام ادیان یک امر واجبی است که سبب می‌شود تا سمومی که در طول سال در بدن ایجاد می‌گردد دفع شود. در حقیقت روزه‌داری یک استراحت و ریکاوری برای سیستم‌ گوارشی بدن است تا در طی ۳۰ روز فرصت بازیافت برای یازده ماه مابقی سال را داشته باشد.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد سیستم‌ عصبی ما نیز چون نیاز به استراحت دارد، روزه داری شوک مثبتی به این سیستم‌ وارد می‌کند و سبب می‌گردد تا این سیستم‌ همانند سیستم‌ گوارشی با استراحت در این ماه برای ادامه کار انرژی مضاعفی داشته باشد. بنابراین ماه مبارک رمضان نوعی استراحت و بازیافت برای تمام سیستم‌ بدن است.

طهماسبی با اشاره به این که روزه داری نوعی ورزش است، تصریح کرد: همان طور که در ورزش احساس می‌کنیم بدن پس از انجام فعالیت سنگین تخلیه می‌شود، روزه داری نیز همانند ورزش استقامتی با شدت متوسط است که تمام سیستم‌های بدن را در طی یک ماه کنترل و هدایت می‌کند و سبب می‌شود تا سیستم‌ گوارشی و سیستم‌ عصبی تنظیم و فرصت استراحت و آماده شدن برای فعالیت در ماه‌های آینده را داشته باشد.

استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خاطر نشان کرد: در این ماه چون فرد بیش از ۱۴ ساعت چیزی نمی‌خورد، در حقیقت همان اتفاقی می افتد که در ورزش رخ می‌دهد، با این تفاسیر که در ورزش فرد مجبور است شدت تمرین زیادی را با زمان کم تجربه کند، اما در روزه داری به رغم این که شدت فعالیت بالا نیست، اما در زمان زیادی یک فعالیت محدودی را انجام می‌دهد که با این کار تمام سیستم‌ بدن خود را تنظیم می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه ورزش حرفه‌ای نیز در حال حاضر بسیاری از کشورهای اسلامی توانسته‌اند میان ورزش و روزه داری سازگاری مناسبی را ایجاد کنند. معمولا فردی که قرار است در یک مسابقه حساس و مهمی شرکت کند روز قبل از مسابقات انرژی لازم را به دست می‌آورد و نگران این مساله نیست که با روزه داری به دلیل عدم تامین انرژی دچار آسیب شود. در حقیقت منابع انرژی لازم برای روز مسابقه شب قبل از مسابقه تامین می‌شود. البته در بعضی از رشته‌ها مثل فوتبال که فرد فعالیت سنگین و طولانی مدتی را انجام می‌دهد باید پس از افطار شاهد برگزاری مسابقات باشیم. اما در بعضی رشته‌ها که فعالیت آن کوتاه مدت و نیاز به ذخایر انرژی زیادی نیست، روزه داری آسیب زیادی وارد نمی‌کند. به هر صورت روزه داری برای حفظ سلامت بدن موثر است و آسیبی وارد نمی‌کند.

‌طهماسبی در پایان تاکید کرد: این ماه فرصت بسیار خوبی است برای کسانی که در طی یک سال امکان انجام فعالیت ورزشی را ندارند و از طریق روزه داری می‌توانند این فرصت را به بدن خود بدهند و تمام سیستم‌ بدن خود را تنظیم و کنترل کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد