شهادت


شعر جاودانه محمدحسین بهجت تبریزی مشهور به «شهریار» حال و هوای این روزهای حرکت امام حسین از مکه به سمت کربلا را روایت کرده و به تصویر می‌کشد:

شیعیان دیگر هوای نینوا دارد حسین
روی دل با کاروان کربلا دارد حسین

از حریم کعبه ی جدش به اشکی شست دست
مروه پشت سر نهاد، اما صفا دارد حسین

می برد در کربلا هفتاد و دو ذبح عظیم
بیش ازین ها حرمت کوی منا دارد حسین

پیش رو راه دیار نیستی، کافیش نیست
اشک و آه عالمی هم در قفا دارد حسین

بس که محمل ها رود منزل به منزل با شتاب
کس نمی داند عروسی یا عزا دارد حسین

رخت و دیباج حرم چون گل به تاراجش برند
تا به جایی که کفن از بوریا دارد حسین

بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غیب
ورنه این بی حرمتی ها کی روا دارد حسین

سروران، پروانگان شمع رخسارش ولی
چون سحر روشن که سر از تن جدا دارد حسین

سر به قاچ زین نهاده، راه پیمای عراق
می نماید خود که عهدی با خدا دارد حسین

او وفای عهد را با سر کند سودا ولی
خون به دل از کوفیان بی وفا دارد حسین

دشمنانش بی امان و دوستانش بی وفا
با کدامین سر کند، مشکل دوتا دارد حسین

سیرت آل علی (ع) با سرنوشت کربلاست
هر زمان از ما،یکی صورت نما دارد حسین
 
آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند
عزت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین

دشمنش هم آب می بندد به روی اهل بیت
داوری بین با چه قومی بی حیا دارد حسین

بعد ازینش صحنه ها و پرده ها اشکست و خون
دل تماشا کن چه رنگین سینما دارد حسین
 
ساز عشق است و به دل هر زخم پیکان زخمه ای
گوش کن عالم پر از شور و نوا دارد حسین

دست آخر کز همه بیگانه شد دیدم هنوز
با دم خنجر نگاهی آشنا دارد حسین
 
شمر گوید گوش کردم تا چه خواهد از خدا
جای نفرین هم به لب دیدم دعا دارد حسین

اشک خونین گو بیا بنشین به چشم شهریار
کاندرین گوشه عزایی بی ریا دارد حسین

استاد شهریار

مصاحبه با سوسای اویاما

مجری : ازحضور شما در برنامه در برنامه ما متشکریم وقتی من راه رفتن اقای چوی (ماس اویاما ) را دیدم احساس کردم که شما بهترین مبارز دنیا هستید
1461537485.gif (222×296) 1461544854.jpg (222×292)
مجری . چوی امسال چند سال دارید ؟
من درسال 1923 متولد شدم 70ساله ام .راستش درست نمیدونم 
مجری .ایا این روزها تمرین می کنید ؟
مطمئنا تمرین میکنم این شغل منه .من کاردیگری انجام نمی دم 
مجری .من فکر می کنم این روزها تمرین کردن برای شما مشکل باشه 
نه من بطور افسانه ای (باورنکردنی) تمرین میکنم  
مجری . چوی شما به شدت به من زل زدی ومن کمی احساس ترس میکنم 
چوی .هه هه نه من این طور نیستم 
مجری .چوی میتونی مشت تو به من نشان بدی؟ 
چوی .این روزها مشت من فرسوده شده 
مجری .فکر کنم درروزهای پیری این قسمت (سیکن ) پینه بزرگی باشه 
چوی .بله اینجا پینه بزرگی است 
زمانی خودم هم از مشت هایم حیرت زده میشدم زمانی این ها چهار برابر اندازه الان بود اکنون احساس دردناکی درتمام بدنم میکنم 
مجری .با چه تعداد مبارزی قبلا مبارزه کردی ؟
خوب .هنرهای رزمی تمریناتی برای زدن حریف دارد شمردن تعداد مبارزاتم سخت است شاید 200مرتبه شاید از 200 تا هم بیشتر 
مجری .بنابراین چوی با چند تا حریف مبارزه کرده ای ؟ 
اجازه بده فکر کنم درژاپن مثل مبارزات 100 نفره 
مبارزه 100 نفره یک نوع تمرین کاراته است بنابراین وقتی همش رو میشمارم چندین هزار نفرمیشوند  
مجری .چوی من به سختی میتوانم درک کنم اگر من با صد نفر مبارزه کنم فکر میکنم که انها از تمام جهات به من حمله می کنند ایا این ممکنه ؟ 
بله من میدانم که چگونه مبارزه کنم .من میدانم که چگونه با چندین .10یا 100 نفر مبارزه کنم 
ابتدا من با یکی یکی افراد مبارزه میکنم .اگر چندین نفردرزمان واحد به من حمله کنند به یک مکان کوچک مانند پل فرار میکنم بعد با هر کدام از انها مبارزه میکنم مثل ضربه مشت و لگد زدن 
به هر طریق تعداد کمی از مردم می توانند مبارزه 100 نفره انجام بدهند 
اگر کسی بتواند به طور کامل انجام دهد اسیب دیده و بستری میشود زمان هر مبارزه 2 دقیقه است بنابراین صد نفر 200 دقیقه طول میکشد  
من بیش از سه ساعت مبارزه میکنم بدون استراحت  
حرکات من در مبارزه اول سریع است بعد از گذشت زمان یک نفر یکبار به من ضربه میزند بطور کلی 100بار میشود
مجری .چوی به یاد ماندنی ترین مبارزه ات کدام یکی بوده ؟ 
تام رایس .اون یک بوکسور بود 
متاسفانه اون قهرمان سنگین وزن جهان نبود 
تام داور مسابقاتی که بازی با عنوان مسابقات سنگین وزن بریتانیا ست را زد بنابراین عنوان قهرمانی از او سلب شد درواقع او بهترین توانایی را داشت 
مجری .چوی ایا با اون ملاقات داشتی ؟
بله شما می دانید بعدا تام رایس یک کشتی گیر شد تام با ریکیدوزان مبارزه کرد او افسانه کشتی کج ژاپن بود 
تام ریکیدوزان را شکست داد 
بعد از اینکه ریکیدوزان از تام رایس شکست خورد چوی تام رایس را برای سربلندی هنرهای رزمی شرق اسیا به مبارزه دعوت کرد 
مجری .خوب مبارزه چگونه بود .؟ 
من اسیای شرقی هستم .ما از انها کوتاهتر هستیم .تام خوش هیکل بود .حالا وزن من از 90 کیلو بیشتره در ان زمان من 80 کیلو بودم به هر حال من با تام رایس مبارزه کردم 
من فقط یک ضربه مشت از او خوردم .بعد از ان دندان من شکست .و حس میکنم از پشت به بیرون رینگ افتادم  
بنابراین فکر کردم که مبارزه در صورت (از فاصله نزدیک یا رودررو )برای من روش خوبی نباشد 
اودر ضربات پا و دفاع ضربه پا ضعیف بود من با ضربه پا بر او غلبه کردم  
وقتی با او مبارزه می کردم بدلیل فشار زیاد نمی دانستم که دندانم شکسته است .من فقط دندانم رو بیرون انداختم
مجری .چوی تا حالا با کسی با سلاح مبارزه کرده ای ؟ 
بله من خیلی مبارزه با سلاح داشتم 
چه اسلحه ای ؟ 
درژاپن ما شمشیر داشتیم  
مرد شمشیر دار مثل سامورایی است اوبا انها مبازه میکرد انها شمشیر واقعی داشتند اما من بدون اسلحه مبارزه میکردم
1461564191.jpg (222×296)  
من روی تمام انگشتانم می ایستم سپس روی سرم می ایستم و با دستانم راه می روم
چوی .تا حالا چنین چیزی را دیده ای اقای مجری 
مجری .من ندیده ام 
چوی .من میتوانم ان را انجام بدم و 100 قدم را فقط با انگشتانم بردارم .فقط با انگشتانم بنابراین من چنگی محکم دارم  
وقتی چوی با شمشیر انها می جنگید یک تکنیک نگه داشتن شمشیر فقط با چسباندن کف دو دست وجود داشت .این تکنیک چشمان بسیار سریعی را نیاز داشت که از حرکات سریعتر باشد چوی تلاش میکرد تا حمله شمشیرها را بگیرد .بنابراین چوی چشمان بسیار سریعی دارد  
مبارزین نیاز زیادی به چشمان سریع دارند گاهی اگر سامورایی شمشیرش را به سرعت بچرخاند چوی از وزیدن ان دفع حمله می کند و سپس چوی با ضربه پا به پهلو او را شکست می دهد 
مجری . چوی اگر شما فقط یک اشتباه می کردید چه اتفاقی می افتاد ؟ 
ان مرگ است  
مجری .اجازه بدهید فیلمی از چوی را نگاه کنیم
چوی .این مبارزه با یک گاو وحشی است
من شاخ گاو را می شکنم در حقیقت انها حیوانات وحشی هستند 
انها وقتی که حیوانی قویتر از خود می بینند فرار میکنند  
گاو بسیار سریع است بنابراین ان را تنها دریک نفس به زمین می زنم  
هی اقای بنگ -کارتون سازی که یک کارتون درمورد چویی ساخته است 
وقتی شما کارتون را می کشیدید جذاب ترین موضوع چه بود؟ 
داستان ریکیدوزان  شما می دانید که چویی اصلا هیچ گونه الکل یا مشروباتی نمی نوشد  
دلیل ان مربوط به مرگ ریکیدوزان است 
ریکیدوزان مشهورترین کشتی کج کار ژاپن بود 
یک روز ریکیدوزان بعد از نوشیدن مشروب به بیرون رفت
اوبا چاقوی ساشیمی (خوراک ماهی ژاپنی )توسط اعضای یاکوزا خنجر خورد و مرد 
بعد از این موضوع چوی از خودش مراقبت کرد این دلیل مشروب نخوردن او بود 
مجری .اقای چوی سلامت باشید 
لطفا مردم کره را در ژاپن سربلند کنید . اوس