آموزش تکنیک های دفاعی دست

دفاع در کاراته از اهمیت بالایی برخوردارست لذا نگاهی اجمالی به آن خالی از لطف نیست این تکنیک های دفاعی باید وبا سرعت در مسیر دایره اجرا شوند وبعد آن ضد حمله مناسب صورت گیرد 

گدان بارای:برای اجرای این دفاع دست اوکه را کنار صورت قرار می دهیم بطوریکه آرنج خم و رو به  پائین قرار گرفته باشد. در این حالت دست عکس العمل را بصورت کشیده حالت می دهیم. در اینجا دست ها حرکت مخالف یکدیگر را انجام داده و با بازشدن دست اوکه ضربه را به بیرون بدن هدایت می نمائیم. زاویه بدن در نهایت بصورت 45 درجه قرار خواهد گرفت.این تکنیک نشان دهنده نکته بسیار مهمی است، در کونگ فو آن را زیاد می بینید اما در کاراته به آن اندازه رایج نیست. بعد از اجرای گدان بارای چگونه می توانیم با همان دست مشت بزنیم؟روش سنتی، ثابت کردن کامل دست، عقب کشیدن آن و شروع مشت زدن از نقطه آغاز است (نزدیک زیربغل). به هر حال این بسیار آهسته و انرژی گیر است .روش رزمی ادامه دادن گدان بارای، چرخش دست (انگشت کوچک به سمت پایین، انگشت شست رو به بالا همانند تصویر)، اما تقریبا بدون حرکت رو به عقب است.در عوض، لگن شما یک حرکت قدرتمند ” عقب – جلو” ایجاد می کند و شانه ها را به سرعت به سمت عقب و سپس رو به جلو حرکت داده و ضربه مشت بسیار قدرتمندی را ایجاد می کند.احتیاط:  اگر تکنیک به اندازه کافی صاف نباشد، و یا اگر بدن به خوبی گرم نشده باشد به آسانی می توانید به عضلات کمرتان آسیب بزنید. 

 

 

 

  • سوتو اوکه: اصطلاحی است که برای نشان دادن دفاع هایی از کاراته که از قسمت میانی بدن محافظت می کنند استفاده می شود. اوچی به معنای این است که دفاع از داخل اجرا شده است. اگر با دومین تلاش حمله از سوی حمله کننده، حمله متقابل از سوی دفاع کننده اجرا شود 50% شانس موفقیت داردبرای اجرای این دفاع ابتدا دست دفاع کننده را زیر دست عکس العمل بطوریکه آرنجها بر روی هم منطبق گردند قرار می دهیم و بعد برای پوشش کامل با استفاده از مچ و آرنج و جمع شدن عکس العمل از داخل دست اوکه دفاع را تا منتهی الیه بدن حرکت می دهیم تا کاملا ضربه خنثی گردد. زاویه بدن 45 درجه می باشد. 

 

  • اوچی اوکه: یک تکنیک دفاعی در کاراته است که برای دفاع از حملات وارده به قسمت میانی بدن استفاده می شود. چودان سوتو اوکه “دفاع از قسمت میانی بدن از خارج” ترجمه شده است .برای اجرای صحیح این دفاع دست دفاع کننده را بالا آورده و پشت سر قرار می دهیم و دست عکس العمل را در جلوی سینه نگاه می داریم. با حرکت چرخشی مچ و آرنج ضربه حریف به قسمت میانی بدن را به منتهی الیه خارج بدن دفع می نماییم. پس از دفع ضربه و کامل کردن عکس العمل زاویه بدن در وضعیت 45 درجه قرار گرفته و زاویه دست نیز از قسمت بیرونی با خط افقی که از آنج رسم می شود 45 درجه خواهد بود.چرخش لگن در این دفاع بسیار مهم است. به منظور منحرف کردن کامل حمله حریف مطمئن شوید که دفاع در منتهی الیه خارج بدن به پایان برسد. 

  • جودان اوکه:کاربرد جودان اوکه دفا ع از سر و صورت در برابر حملات مستقیم مشت و یا ضرباتی که بصورت عمودی از بالا وارد می شوند می باشد. برای انجام این دفاع دست عکس العمل را داخل سینه بصورت عمودی و دست اوکه را روی آن بصورت افقی قرار می دهیم. سپس با استفاده از چرخش مچ و آرنج دست اوکه را بصورت بالا رونده همزمان با حرکت رو به عقب دست عکس العمل به حرکت در می آوریم و در انتها با جهت بدن در زاویه 45 درجه ضربه حریف را دفاع می کنیم.زاویه ساعد با یک خط فرضی افقی که از آرنج رسم می شود 45 درجه است .چنانچه اگر ضربه ای بصورت عمودی با ساعد برخورد نماید علاوه بر خنثی نمودن قدرت ضربه، آنرا به خارج از بدن نیز هدایت می نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد